Transport ładunków ponadgabarytowych

Transport ładunków ponadgabarytowych polega na przewozie towarów, które przekraczają dozwolone przez Kodeks drogowy parametry, takie jak długość, szerokość, waga czy nacisk na osie. Najczęściej wykonywany jest on nocą, podczas najmniejszego natężenia ruchu, aby nie doprowadzać do powstawania dodatkowych utrudnień na drodze. Zwykle są to ładunki, które mają:

  • szerokość powyżej 2,5 metra,
  • długość powyżej 16,5-18,5 meta,
  • wysokość powyżej 4 metrów,
  • ciężar powyżej 42 ton.

Przykładem ładunków ponadnormatywnych są między innymi: maszyny rolnicze, części konstrukcyjne elektrowni wiatrowych, magazyny, hale, linie produkcyjne, urządzenia przemysłowe, zbiorniki, konstrukcje stalowe, przęsła mostów, wieże, a także ciężki sprzęt budowlany, górniczy czy też drogowy.

transport śmigła

Jak wygląda organizacja transportu ładunków ponadgabarytowych?

Transport ponadgabarytowy wiąże się z wieloma wyzwaniami, gdyż nie wszystkie trasy nadają się do jego realizacji, a specyfika przewożonych ładunków powoduje, że każdy przejazd musi być wytyczony z dużą precyzją i dbałością o najmniejsze detale. Wymaga też posiadania niezbędnych licencji transportowych obowiązujących na terenie naszego kraju.

Jego optymalne zaplanowanie jest kwestią kluczową i od tego zależy sprawność oraz powodzenie całej operacji. Pierwszym krokiem jest uzyskanie odpowiedniego pozwolenia do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a następnie dokładne przemyślenie proces logistycznego i związanej z tym optymalizacji sposobu transportu takich ładunków oraz uwzględnienie obowiązujących przepisów drogowych, gdyż każde opóźnienie lub komplikacja napotkana na drodze generuje dodatkowe koszty.